ddw 2

Zeefdruk
koper-
bruin

Silkscreen copper brown

De vrouwen op de portretten zijn vaak te identificeren door details in het schilderij en de kleding die zij dragen. Kortom, kleding verteld identiteit. Anouk Stoffels presenteert tijdens Dutch Design Week Eindhoven haar grafisch onderzoek gebaseerd op de kleding van deze vrouw.

Anouk Stoffels De koper-bruine kleuren geven de kleding van de vrouw weer. Het voorste witte acryl bestaat uit een satijn acrylaat en heeft een prachtig, zacht aanvoelend oppervlak en is semi-transparant. Juist omdat het satijn acrylaat en semi-transparant is, geeft dit de kraag weer. Kragen werden steeds groter waardoor er steeds meer verborgen werd.

Alies Pegtel We zien hier een beeldschone jonge dame die Frans Hals portretteerde met een zelfverzekerde, enigszins argwanende blik. Argeloos is ze niet. Ze draagt kostbare kleding en prachtige accessoires, geheel volgens de laatste mode van haar tijd. Haar zijden rok valt ruim geplooid over een trommelvormige hoepelrok, oftewel jupe à plateau. Het hooggesloten lijfje dat gescheiden is van de rok, loopt uit in een stompe punt bedoeld om haar bovenlichaam langer te laten lijken. Het valt over een stijf baleinen korset dat kreuken moest voorkomen en haar vrouwelijke vormen diende te verhullen. Er overheen draagt ze een lange effen zwarte mouwloze ‘vlieger’. Om haar taille en schoot hangt een gouden ketting – illustratie van status en rijkdom. 

Zonder hagelwitte linnen mouwkraag, manchetten en dito mutsje was een vrouw niet gekleed, en de geportretteerde heeft dit uitstekend voor elkaar. In het eerste kwart van de zeventiende eeuw werden de kragen met dank aan Spaanse invloeden steeds groter, tot ze de afmeting bereikten van de zogenaamde ‘molensteenkraag’. De haren werden vanwege deze kragen opgestoken.

Deze schitterende vrouw oogt alleen, maar dat is ze niet. Haar portret hoort bij dat van een eveneens ongeïdentificeerde man. Beide schilderijen, met dezelfde wapenafbeelding op de achtergrond, hangen in Kassel en zijn gemaakt om samen te worden getoond, bijvoorbeeld aan weerszijden van een schoorsteenmantel of deuropening. Ze is dus deel van een echtpaar, want ze draagt een trouwring om haar rechterwijsvinger, zoals destijds gebruik was. Ook draagt ze om beide polsen armbanden; een symbool dat ze door het huwelijk aan haar echtgenoot was geketend. 

Meer dan een kwart van het nog bestaande oeuvre van Hals bestaat uit dit soort pedant-portretten. Hij maakte deze schilderijen in opdracht van de rijke elite in Haarlem, de stad waar hij zijn lange leven woonde en werkte. Vermoedelijk hebben vrijwel al zijn losse portretten een pedant gehad.  Naar waar die zijn gebleven is het gissen, want veel van zijn werk is verloren gegaan. Na zijn dood in 1666 raakte Hals vergeten. Pas twee eeuwen later werd hij herontdekt. Veel schilderijen waren zoek, en lang niet alle geportretteerden, onder wie deze jonge dame, konden nog geïdentificeerd worden.


TITEL
Portret van een onbekende vrouw

JAAR
1618-1620

MATERIAAL
olieverf op doek op paneel

FORMAAT
103 x 82,5 cm

LOCATIE
Gemäldegalerie Alte Meister, Kassel

MAKER
Frans Hals

AUTEUR ALIES PEGTEL
BRONNEN DE AFBEELDING IS EMBED VAN HTTPS://WWW.ARTSALONHOLLAND.NL/KUNST-NEDERLAND/FRANS-HALS-PORTRET-VAN-EEN-ONBEKENDE-VROUW

Click to read in English


TITLE
Portrait of an unknown woman

YEAR
1618-1620

MATERIAL
oil on canvas on panel

FORMAT
103 x 82.5 cm

LOCATION
Gemäldegalerie Alte Meister, Kassel

MAKER
Frans Hals

AUTHOR ALIES PEGTEL
SOURCES The image is embed from https://www.artsalonholland.nl/kunst-nederland/frans-hals-portret-van-een-onbekende-vrouw

 

Grafisch onderzoek / Graphic research


 

‘Portret van een onbekende vrouw’, een titel die vaak te lezen is in musea wanneer er een mysterieus portret pronkt van een onbekende vrouw. Vaak zijn het studies van kunstschilders, muze, een verboden of onbekende liefdes.

Gefascineerd door deze terugkerende titel wil Anouk Stoffels, in samenwerking met andere vrouwen, juist deze onbekende vrouwen een identiteit, herwaardering en podium geven. Dit door een visuele archivering te ontwikkelen van alle anonieme en onbekende portretten van vrouwen in musea van Nederland en deze te bundelen in een online archivering, documentatie en expositie. Kortom, een podium voor vrouwen binnen het cultureel erfgoed, in de breedste zin van het woord.

De vrouwen op de portretten zijn vaak te identificeren door details in het schilderij en de kleding die zij dragen. Kortom, kleding verteld identiteit. Anouk Stoffels presenteert tijdens Dutch Design Week Eindhoven haar grafisch onderzoek gebaseerd op de kleding van deze vrouwen. Onderzoeken van verschillende vrouwelijke auteurs o.a. Alies Pegtel zullen de portretten tekstueel ondersteunen.

Click to read in English

‘Portrait of an unknown woman’ shows a visual and textual archive of in museums exhibited female portraits who are classified as ‘Jane Doe’.

‘Portrait of an unknown woman’: a common title in museums when they want to flaunt with a painting featuring a mysterious female. The depicted women in the portraits are often studies of painters, muses, forbidden or unknown mistresses. When these paintings are exhibited, they are often accompanied with a very brief information about the clothing, jewelry and possible descent.
This is a common phenomenon when it comes to female portraits displayed in museums or stored in museum depots.

Fascinated by this recurring title Anouk Stoffels wants to give these unknown women, in collaboration with other women, an identity, new revaluation and a platform. All this by developing an online archiving, visual directory and exposition to document all the anonymous and nameless women in Dutch museums. In short, a platform for women within the cultural heritage, in the broadest sense of the word.

To support the visual aspect of ‘Portrait of an unknown woman’ various female authors will provide textual stories and essays. Talent development and knowledge exchange are two important pillars in this project.

Tijdens de Dutch Design Week 2021, 16 – 24 oktober zal het project te zien zijn op locatie,
studio .ruig, Torenallee 60-10 Eindhoven.

During the Dutch Design Week 2021, October 16 – 24, the project will be shown on location,
studio .ruig, Torenallee 60-10 Eindhoven.

 

 


 


 

Steun dit project of wordt ambassadeur

mail@anoukstoffels.com

locatie

Speelhuislaan 171, 4815 CD Breda


 

Dit project wordt gesteund door Gemeente Breda